Friday, March 27, 2009

Dear Diary!


salam ukuwah buat sahabat, teman dan taulan.... aku disini lagi... bersempena jumaat penghulu segala hari ini aku berasa syahdu lagi buat sekelian kalinya... aku rindu... aku sentiasa meletakkan arwah abah ku dalam tatapan mataku ini.... aku sangat mengharapkan hidayah buat abah x kan pernah berkurangan walau apa pun berlaku........ aku rindu abah.... sangat2 nih napa ek? Relaku pendamkan impian yang terpendam agar aku menjadi lebih kuat dan tabah dalam hidup ku ini... aku harap Ya Allah........

Ya Allah, ampunilah ibu bapa kami, rahmatilah mereka, maafkan mereka, dan uzurkan kekurangan-kekurangan mereka. Tempatkan mereka di dunia rahmat-Mu, dan Akhirat redha-Mu, Ameen

Haji Abu Bakar Bin Haji Sahup .... abah sentiasa dalam ingatan adik...... rindu buat abah..... "Ya Allah kau dengarlah rintihanku ini Ya Allah... kuharapkan segala yang terbaik buat abahku ini... kerana dialah yang telah mengajar dan mendidikku hingga aku menjadi hambamu yang tidak pernah menduakan mu.... Ya Allah sesungguhnya abahku ini telah melaksanakan tanggungjawabnya ke atasku dengan sebaik2 bimbingan ke atasku dalam usaha ku mengenal dirimu Ya Allah.... Ya Allah laksanakanlah janjimu ke atas abahku ini seperti apa yang kau janjikan syurga kepada hambamu yang memuliakanmu.... rahmati abahku ini Ya Allah... aku rindu dan sayangi abahku ini... dan aku harap kau muliakan kedatangan abahku ini dengan semulia2 manusia dan sayangilah dia seperti mana aku menyayangi abahku ini... bahagiakan lah abahku ini Ya Allah... aku mohon, aku pinta dan aku harapkan ikhsanmu keatas abahku ini... aminnnn Ya Allah, aminnnnnn Ya Rahman, aminnnnnn Ya Rahim...... aminnn Ya Rabbal Alaminnnn"

kurindu umiku.... susah sangat nak menghubungi umi.... erhmmm aku sebagai anak kena fahami ibu ku yang sentiasa sibuk bagi menyiapkan bekalan dirinya agar menjadi ibu yang memiliki sifat terpuji dan menjadi contoh kepada anak2nya dalam menjadi hamba Allah yang takut dan sayang dengan pencipta-Nya... kami masih lagi belum bersedia ke arah yang lebih baik tetapi kami sedang berusaha ke arah itu insyaallah... dengan beban tanggungjawab yang sedia terpikul di bahu kami redha dengan apa yang termampu tapi walau x perfect, kami berusaha juga untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya... insyaallah... umi... ku harapkan agar umi selamat pergi dan balik dari mengerjakan umrah.... anakmu ini tiada kesempatan bagi megiringi pemergian umi kesana... tapi doa sentiasa mengiringi umi di sana insyaallah.... insyaallah juga adik akan menanti umi balik dari umrah... semoga umi selamat pergi dan juga selamat kembali ke tanah air dengan selamat dan tanpa halangan dapat mengerjakan ibadat dengan tenang hati dan khusyuk... insyaallah... i miss you so much! sayang umiiiii


Memulakan langkah memang perit…. Bertatih, jatuh dan bangun semula……….

Kadang-kadang tanpa tangan menghulur bantuan… terasa diri kembara sendirian……..

Ku impikan syurga idaman.... sedangkan diri x tahan dan tegar dengan ujian........

Kerdilnya aku di sisi tuhan...... bila dihitung keringat yang berguguran........ titsan air mata kecewa........... rupanya masih ada sedikit cinta dan kasih ini dipadu......... mekar dalam jambangan setia pada perjuangan islam.........

ini salah satu khilafku......... aku sering mengimpikan sesuatu namun sebagai hamba Allah yang selalu melakukan dosa, kita hanya mampu merancang sedangkan Allah telah tentukan yang terbaik buat diri kita... mungkin Allah x makbulkan doa atau sebagainya kerana Allah jauh lebih tahu apa yang terbaik buat diri ini... aku redha dan jauh sekali untuk pasrah... aku usaha kan bagi sesuatu perkara sebelum aku benar2 redha dengan ujian itu... iya, aku berusaha...

aku sentiasa mengingati tuhanku, hanya dia yang satu untuk ku sembah tiada dua atau tiganya... aku mahu menjadi hambanya yang taat dan setia dengan perintahnya... ku hanya hamba yang diciptakan dengan kelemahan sehingga ku terlupa dan terleka dengan segala nikmatmu yang melimpah di depan mata... subhanallah......... aku insan yang hina Ya Allah...


insyaallah akan aku perkemaskan hidupku sebagai hambamu yang bersyukur tanpa keluhan dan juga akan ku didik diriku jasad dan rohaniku ini agar sentiasa tunduk dengan tuhanku yang telah menciptakan diriku ini... insyaallah

janji Allah itu pasti.... aku mahukan syurga yang pasti bukan syurga dunia yang tidak pasti ini... aku tidak mahu hanyut dengan daki dunia ini... aku takut menjadi manusia yang kufur Ya Allah.. aku takut menjadi manusia yang hilang pegangan... bimbingilah aku Ya Allah agar aku tidak jauh menyimpang dari landasan kebenaran... jangan kau terlepas pandang diriku ini Ya Allah... sesungguhnya aku tiada apa tanpa cintamu aku harapkan cintamu dan keredhaan-Mu Ya Allah...


ku sujud kepada mu Ya Allah.... makbulkanlah segala permintaan, doa, harapan, impian, cita-cita, khayalanku menjadi kenyataan.... Aminnnnnnnn

insyaallah... "sesungguhnya org yang ari semalam nya adalah lebih baik dari hari ini, merupakan org yang celaka"... erhmmm aku x mau jadi mcm tu... akan aku usahakan menjadi lebih baik walaupun untuk di bezakan dari semalamku...



ku mencari sahabat, bukan teman, bukan kawan, bukan rakan.... aku mencari sahabat! aku mendambakan sahabat yang boleh aku kongsi suka dan duka ku ..... aku mahukan sahabat yang dapat aku rakamkan segala perkara berkaitan hidupku dalam segala spek selain dari keluarga... tapi apa yang aku jumpa selama ini? hanya teman? hanya rakan? hanya kawan? adakah aku kurang ikhlas dalam menzahirkan dir menjadi sahabat yang baik? aku x pasti tentang itu... tapi aku sedar aku bukan manusia perfect yang di ciptakan Allah seperti malaikat... hidupku berwarna dengan pelbagai warna yang kadangnya ceria, muram, kusam, terang dan sebagainya...

aku bukan wonder woman yang perfect dalam segala hal.... aku hanya manusia biasa... bukan juga mujahidah sejati yang sentiasa menjadi pedang islam... tapi aku pasti tentang hidup dan matiku sebagai islam.... insyaallah..



akan aku pelihara diri ini dari membatasi syariat yang telah di tetapkan....... aku ingin menjadi 'permata yang dicari' seperti spect yang dialunkan oleh Dehearty... insyaallah... aku akan cuba menjadi muslimah sejati seperti yang di describe kan as a muslimah... :)

sesungguhnya aku kalah lagi.... aku hanyut dengan kenangan silam dengannya... seringkali hati bertanya kenapa dia pergi dulu? seblum sempat aku melayari kehidupanku dengan sempurna sebagai wanita dia pergi dan x kembali... sedang asyik menyulam rasa tiba2 dia hilang entah kemana... aku tewas lagi bila hati ini kerap bertanya adakah dia memangnya jodohku yang telah Allah ambil kembali bagi menghiasi fana ini? dialah pertama dan adakah dia juga yang terakhir? aku bersedia jika berseorangan jika ini merupakan qada' dan qadar ku... aku pasrah bila soal jodoh... isk malu sebenarnya menyatakan soal ini... tapi x pa lah biar semua nya terlahir di sini..... dan insyaallah biar ianya juga berakhir di sini juga... aku harap Ya Allah... tp aku harap sebenarnya dia bukan yang terakhir.. tp kenangan dengan dia xkan pernah luput... kenangan dengan kebaikannya yang sentiasa ada untuk di jadikan kenangan yang terindah buatku... insyaallah..........


aku percaya sepenuh nya dari surah an-nur ayat 26 ini, aku sangat mempercayainya dan berpegang pada kalam Allah ini. aku percaya sesungguhnya tiada yang mustahil dalam sifat Allah itu terutamanya kalamnya... aku berharap Ya Allah andai ada jodohku kelak agar aku mendapat suami yang soleh yang dapat kujadikan sandaran dan tempat bergantung dalam melayari kehidupanku bagi menjadi muslimah harapan islam... insyaallah... itu doaku...

rasanya dah terlampau banyak nukilanku dalam blog kali ini.... my dear diaries mungkin perlukan ruang juga untuk berehat dari mendengar nukilan hatiku ini yang x pernah surut dengan persoalan dan juga harapan yang x tentu hala tujunya.... there's a hope and i hope there's also a way for success... just plan... kata2 hikmah dulu2... if you fail to plan, you plan to fail... aku setuju sangat... hidup tanpa hala tuju nih umpama hidup tanpa pegangan.. no goals..

Sekian dari aku.... Assalamualaikum wbt...
jumpa lagi insyaallah...

2 comments:

  1. Mai yang muslimah, aku sangat setuju dengan bagian tulisanmu yang terakhir dalam surat an-nur itu. Aku tidak terlalu faham dengan agama, tapi berdasarkan faktanya memang begitu. Wanita yang buruk pasti untuk laki-laki yang buruk begitu sebaliknya. Ketika mai menyukai seseorang dan itu dianggab baik Allah belum tentu memiliki penilaian begitu, juga sebaliknya apa yang kita nilai buruk juga belum tentu buruk menurut pandangan Allah.
    Manusia hanya memiliki rencana tetapi rencana yang pasti berjalan adalah rencana Allah, kita hanya berkewajiban berusaha dengan sekuat tenaga sertaa tidak melanggar aturan Allah, apapun penilaian kita Allah pasti memberikan yang terbaik untuk umat yang dicintainya. Soal cerita masa lalu setiap orang pasti punya, yang perlu kita hadapi adalah masa sekarang ini.
    Dari apa yang kamu tulis saya bisa menilai bahwa Mai adalah muslimah yang sebenarnya sangat diimpikan seorang laki-laki, dan saya yakin Mai akan menemukan sendiri seseorang yang tepat dan telah diperuntukkan oleh Allah untuk Mai. Dan Allah sendiri jua yang akan menentukan waktunya. Seorang muslimah harus memiliki sifat yang optimis di dalam memandang masa depan, berkhusnudzon pada Allah, banyak bersandar kepadaNya, serta selalu menjaga kehormatan dirinya.Semakin tinggi kualitas keimanan seseorang semakin tinggi pula kelak kualitas jodoh yang diberikan Allah.
    Semoga sukses!!

    ReplyDelete
  2. insyaallah.... terlalu tinggi pandangan eksis pada mai... terima kasih... success untuk semua umat islam jua....

    ReplyDelete